Vitamine B1

Vitamine B1 of thiamine is van belang voor onze energieproductie, het zorgt voor de verbranding van koolhydraten uit onze voeding en zet deze om in energie. Ook speelt het een rol bij het functioneren van de hartspier en de werking van het zenuwstelsel. Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen er psychische afwijkingen ontstaan. Voeding met vitamine B1

Graanproducten en varkensvlees zijn rijk aan vitamine B1. In wat mindere mate bevatten aardappelen, groenten en melkproducten deze vitamine ook. Vitamine B1 komt nog in een hoop andere voedingsmiddelen voor, echter is dit vaak maar in zeer kleine hoeveelheden. Hoeveel vitamine B1 heb ik nodig?

Voor een volwassenen wordt geadviseerd om per dag 1.1 mg vitamine B1 binnen te krijgen. Bij kinderen ligt deze hoeveelheid lager en bij zwangere vrouwen hoger. Bekijk hier wat jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine B1 is. Ter vergelijking: Eén sneetje volkoren brood bevat bijna 10% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Zwangere vrouwen doen er goed aan om iets meer van deze vitamine binnen te krijgen. Oorzaken vitamine B1 tekort

Een tekort aan kan veroorzaakt worden door:

Er zijn geen nadelen bekend van een teveel aan deze vitamine. Het overschot plast men automatisch uit.

Symptomen vitamine B1 tekort

Een tekort aan kan resulteren tot klachten gerelateerd aan het zenuwstelsel:

Andere verschijnselen zijn vochtophoping in de enkels, hartzwakte, misselijkheid, zwakke spieren, verminderde reflexen, beperkte eetlust, gewichtsverlies en stoornissen aan de maag.

Een ernstig tekort kan leiden tot het syndroom van Wernicke of het syndroom van Korsakov.

Aanvullen van vitamine B1

Een tekort aan vitamine B1 kan worden opgelost door het toedienen van extra vitamine B1 in de vorm van vitaminepillen. Je kunt kiezen voor specifieke vitamine pillen of combinatiepillen. Na het aanvullen zullen de meeste symptomen weer verdwijnen. De veranderingen in het zenuwstelsel kunnen wel blijvend zijn.

Sommige mensen gebruiken vitamine B1 tegen muggen, er wordt beweert dat muggen niet tegen de geur van deze vitamine kan.